• Magdalena AdaśSkuteczna fizjoterapia dzieci

Naśladownictwo to najważniejsza metoda nauki u dzieci i niemowląt. Dziecko osiąga nowe umiejętności poprzez obserwację otaczających go osób. W tym artykule, na przykładzie Marcysi, opiszę Wam, w jaki sposób niemowlęta osiągają kolejne zdolności motoryczne.

Zajęcia dla niemowląt

Oprócz rehabilitacji dzieci, prowadzę również zajęcia dla rodziców i dzieci. Wszystkie aktywności nastawione są na ogólny rozwój niemowląt, a także dają szansę na zapoznanie się z rówieśnikami. Może to brzmi zabawnie, bo jak takie małe dziecko może zapoznać się z innym małym dzieckiem? Niestety niewiele wiemy o tym, co dzieje się z głowie niemowlaka. Jednak obserwując maluchy uczestniczące w takich zajęciach, przekonałam się, że obecność innych dzieci wpływa stymulująco na ich rozwój.

Obserwacja rówieśników

Na jednych z zajęć pojawiła się 9-miesięczna Marcysia. Jej rodzice byli lekko przestraszeni, że dziecko jeszcze nie raczkuje. Po krótkiej obserwacji, stwierdziłam, że z rozwojem Marcysi jest wszystko w porządku i należy jej dać jeszcze trochę czasu, zanim zacznie raczkować.

Pierwsze zajęcia dla małej dziewczynki, jak u większości niemowląt, nie przebiegły zgodnie z planem. Nowe miejsce, wielka kolorowa sala, nowi ludzie, wiele dzięków, inni mali ludzie poruszający się w sposób, w który Marcysia jeszcze nie potrafiła… Pierwsze zajęcia to dla takiego małego dziecka obserwacja otoczenia, a dopiero każde kolejne to próba włączenia się w oferowane aktywności.

Czworakowanie

Rodzice Marcysi przyprowadzali ją na kolejne zajęcia. Dziecko było coraz odważniejsze, zaczynało naśladować inne dzieci. Po dwóch tygodniach Marcysia potrafiła już czworakować. Marcysia jest przykładem na to, jak ważne jest naśladownictwo w nauce nowych umiejętności. Większość rodziców martwi się, że dziecko nie siada, nie czworakuje, nie chodzi. A może problem nie tkwi w tym, że ma jakiś problem rozwojowy, a po prostu nigdy nie widziało nikogo raczkującego i nie wie jak się za to zabrać

Najłatwiej nauczyć nowej umiejętności pokazując jak ją wykonać. A jeśli do tego dodamy odpowiednią motywację, dziecko z pewnością ruszy w przód. Jeżeli nie masz możliwości uczestnictwa w zajęciach dla niemowląt, wystarczy, że sama na dywanie zaczniesz czworakować, mów do dziecka, wyznacz jakiś cel. Niech sięgnięcie po ulubioną zabawkę będzie motywacją do przemieszczania się. Zaprezentuj dziecku jak to wykonać, pokaż, że na końcu trasy jest zabawką, którą można chwyć i się pobawić. Może nie od razu, ale z pewnością po kilku takich próbach Twoje dziecko zacznie czworakować. O czworakowaniu możesz poczytać w tym artykule (link: https://fizjoterapia-dzieci.info/jak-zachecic-dziecko-do-czworakowania).

Wstawanie

Gdy Marcysia nauczyła się już czworakować, wtedy pojawiło się pytanie – kiedy zacznie wstawać? Oczywiście na wszystko wciąż był jeszcze czas. Jednak wspólne ganianie za innymi dziećmi po torze przeszkód przyczyniło się do tego, że Marcysia bardzo szybko nauczyła się wstawać. Bała się jednak postawić pierwszy krok, obawiając się upadku. Na kolejnych zajęciach włożyliśmy ją do okrągłego wałka, o który mogła się opierać i stać stabilnie. W celu zmotywowania jej do postawienia pierwszego kroku, rodzice zaczęli krążyć wokół zewnętrznej strony wałka, a wtedy Marcysia zrobiła pierwszy, a potem i kolejne kroki, chcąc podążyć za swoimi rodzicami. I tak nauczyła się chodzić bokiem z podparciem.

Podsumowanie

Zajęcia dla niemowląt mogą być wspaniałą okazją na spędzenie wspólnie czasu z dzieckiem. Ponadto kontakt z innymi dziećmi może być motywacją do nauki kolejnych aktywności oraz nawiązywania pierwszych kontaktów z rówieśnikami. Zapamiętaj, nauka dzieci przebiega w sposób ciągły. Dlatego zachowuj się odpowiednio przy dziecku, aby nie nabrało złych nawyków.

Aby dziecko rozwijało się prawidłowo nie musisz zapisywać go na różne aktywności. Równie dobrze wpłynie na niego czas, który poświęcisz mu w domu na wspólne zabawy. Kreatywność, dobra zabawa, naśladownictwo i motywacja powinny być podstawą zabaw z dzieckiem.